Search

Politická korektnost podle Gilliama ubližuje filmu

Karlovy Vary - Režisér a člen někdejší slavné komediální skupiny Monty Pythonův létající cirkus Terry Gilliam dnes na tiskové konferenci v Karlových Varech řekl, že už nechce patřit do skupiny bílých mužů, na které se dnes všechno svádí. Chci být černá lesba, řekl v nadsázce. Politická korektnost podle něj ubližuje filmu. "Musíte pokrýt úplně každou skupinu na planetě - možná ani portugalská herečka nemůže hrát Španělku, protože nemůže vědět, jaké to je být Španělkou," řekl s odkazem na Joanu Ribeirovou, která právě takovou roli ztvárňuje v jeho dlouho očekávaném filmu na donquijotské téma.

Gilliam reagoval na novinářský dotaz, co si myslí o nedávném rozhodnutí britské BBC neodvysílat novou komedii Monty Pythonů. Právě s odkazem na to, že v komedii figuruje jen šest bílých mužů a je málo multikulturní. "Rozplakalo mě to," řekl dnes Gilliam. Fakt, že v komedii nemůže být zastoupeno šest bělochů... že každý musí být odněkud....byla to hloupá poznámka," řekl k výroku šéfa oddělení zábavy v BBC Shanea Allena.

Gilliam se ale k současné situaci staví s nadsázkou, má pro své lesbické alter ego už i jméno - Lorreta. "Měli jsme ve skupině jednoho Američana a jednoho gaye...dnes musíte mít ve filmu pokrytého úplně každého na planetě. To nemusíte mít herce, můžete si najmout normální lidi, ale bude to asi pěkně nudné," uvedl. "Nestačí mi být transgenderový, chci být transdruhový!" dovedl ve stylu svého humoru situaci k absurditě.

Terry Gilliam ve Varech představuje svůj snímek Muž, který zabil Dona Quijota, na němž pracoval s velkým úsilím přes 20 let. S Ribeirovou dnes novináře pozdravili českým Ahoj, herečka přidala ještě Děkuji a řekla, že umí i další slova, ale nebude je říkat. "Naučili jsme se je od prezidenta vaší nádherné země, který šíří slovní zásobu vašeho jazyka po světě," řekl Gilliam, zjevně poučený některými událostmi z české politiky. České prostředí ale sám zná, dnes několikrát připomněl Haškova dobrého vojáka Švejka, jehož přístup ke světu má rád.

"Zbožňuji Švejka, na bratrech Grimmech jsme pracovali v Praze," připomněl film Kletba bratří Grimmů a své kontakty s Českem. "Češi vždycky přežijí a ještě se tomu zasmějí jako Švejk. Je skvělý, jde dopředu a směje se," řekl s tím, že takový postoj je ocenitelný zvláště v dnešní době. "Svět je plný absurdit, naštěstí pak zemřeme a ta absurdita skončí," řekl milovník absurdního humoru a nadsázky.

Gilliam představil svého Dona Quijota, ve Varech ale nesoutěží

Zda se někdy objeví v soutěži velkého filmového festivalu, autor svého dlouholetého projektu na téma Dona Quijota Terry Gilliam neví. Novinářům dnes před uvedením filmu v Karlových Varech, kde se stejně jako v Cannes objeví mimo soutěž, řekl, že je mu to jedno. "Nesnáším soutěže, jediný smysl mají pro mladé filmaře, ale pro staré prďoly jako jsem já, už to nemá cenu, už je pozdě," řekl ke sporům kolem svého snímku Muž, který zabil Dona Quijota.

"Nevím, co se děje tady. Včera jsem byl v Mnichově a zjistil jsem, že je tam v soutěži," řekl překvapeně. Film byl natočen v široké koprodukci Španělska, Belgie, Portugalska a Británie, ale především vznikal dvě desítky let a mnozí lidé do něj vstupovali či z projektu odcházeli. Spor, který vedl až k soudu, vyvolal portugalský filmový producent Paulo Branco, který zpočátku na filmu spolupracoval. Tvrdil, že rovněž vlastní práva ke snímku a před uvedením filmu v Cannes požadoval, aby se nepromítal.

Gilliam Brankovo tvrzení odmítal. Film se nakonec po rozhodnutí soudu v Cannes promítal. "Pár problémů tam bylo, nemám je pod kontrolou. Moje žena říká: Film je hotový, je to dobrý film, ať už se budou dít jakékoli právní a jiné blbosti," řekl Giliam dnes.

Na dotazy novinářů, proč si téma vybral, odpověděl, že si myslí, že si spíš Don Quijote vybral jeho. "Cítím se být obětí Dona Quijota... a obětí filmu. Film se natáčí sám... je lepší, než co jsme na začátku zamýšleli a proces je kreativnější, než já sám," řekl režisér, jehož dílo je podle něj také o tom, jaké to je dělat film, žít v jeho prostředí, které podle něj není vůbec jednoduché. Chce jím mluvit tedy nejen k divákům, ale také k mladším filmařům, z nichž mnozí jsou podle něj příliš ochotní podlehnout lehkému zisku při tvorbě reklam, byť mají za sebou úspěšné filmy.

Sám ví, o čem mluví, za deset dní práce na reklamě pro velkou firmu s sportovním oblečením dostal prý víc, než by dostal za rok práce na Donu Quijotovi. Zkušenost pak promítl do filmu - hlavní hrdina Toby býval idealistickým filmovým studentem. Jeho ztvárnění příběhu Dona Quijota, které natočil v malebné španělské vesnici, mělo obrovský úspěch, z něj se však stal arogantní a cynický režisér reklam.

Do vesnice se po letech vrací také kvůli reklamě a potká pomateného výrobce obuvi, který se domnívá, že je Don Quijot a Toby jeho Sancho Panza. Toby se ocitá uvězněný v bizarních fantaziích starého pána. Rozlišit realitu od fikce je pro něj stále těžší. V průběhu svých komických a stále surrealističtějších dobrodružství je Toby nucen čelit tragickým důsledkům filmu, který navždy změnil naděje a sny malé vesničky.

"Byl jsem nervózní, že nebude tak dobrý, jak lidé čekají. Lidská představivost je obvykle lepší než ta moje. Ale herci byli skvělí a práce byla tak obtížná, že jsem o tom nemohl přemýšlet. Ať si myslí kdo chce co chce, mě se ten film líbí," řekl dnes ke svému životnímu dílu. Kromě Ribeirové v něm hrají Adam Driver, Jonathan Pryce či Stellan Skarsgård.

Reklama

Let's block ads! (Why?)

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/politicka-korektnost-podle-gilliama-ublizuje-filmu/1639644

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Politická korektnost podle Gilliama ubližuje filmu"

Post a Comment

Powered by Blogger.