Search

Zprávy jsou syrové maso pro zvěř, míní Barry Levinson

Mezi fotbalovou a filmovou euforií. Tak stále pokračuje karlovarský festival, kde hosté střídavě fandí v hospůdkách týmům na trávníku a hrdinům v kinosálech. Příběhy těch druhých se uzavřou už v sobotu večer.

Americký režisér Barry Levinson uvedl 6. července 2018 na mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech svůj film Rain Man.Foto: ČTK/ Kateřina Šulová

Posledním hostem festivalu v Karlových Varech bude v sobotu dopoledne bledý upír ze Stmívání Robert Pattinson. Ještě před ním tu ale dnes potvrdil své renomé americký režisér Barry Levinson, který na festivalu uvedl – krátce před utkáním Francie/Uruguay - legendárního Rain Mana s Dustinem Hoffmanem a Tomem Cruisem. Třicet let starý snímek o autistovi, jenž svého bratra přiměje podívat se na svět jinýma, hlubšíma očima, se dnes ve Velkém sále dočkal mimořádných ovací.

„Dnes by tenhle příběh v Hollywoodu těžko znovu vznikl,“ řekl o něm režisér na dnešním setkání s médii. „Byl to příliš humanistický film a současná studia točí hlavně akční a dobrodružné snímky, okázalé vizuální podívané a komiksy. Ale ve své době slavil úspěch a tomu jsem rád.“

Jak přiznal, viděl tento film oceněný čtyřmi Oscary poprvé po třiceti letech. „Na své filmy se zásadně nedívám, nedělá mi to dobře,“ svěřil se s úsměvem. „Totéž se týkalo politické satiry Vrtěti psem, kde jsem původně zůstal v sále kvůli kontrole kopie a nakonec vydržel do konce.“ O snímku, jenž trochu předběhl dobu, neboť pracuje s moderními „fake news“, řekl: „Určitý čas jsem působil ve zpravodajství a mohl sledovat, jak se razantně mění technologie vysílání. A jaké možnosti v manipulaci s veřejnosti dávají. Je to jak syrové maso pro zvěř. Hodíte tam pár falešných vizuálů, několikrát změníte narativ a máte lidi v hrsti. Myslí si to, co chcete… Protože lidé věří tomu, co vidí. Je stále těžší zjistit, kde je pravda. Proto se musíme pořád vzdělávat a zůstávat široce informovaní.“    

Klíčový je příběh

Zatím poslední novinkou režiséra filmů Skandální odhalení, Bugsy či Vrtěti psem je Paterno (oba poslední zmíněné tu rovněž běží v programu). Televizní drama o trenérovi fotbalového týmu dorostenců Joe Paternovi našlo inspiraci v reálné kauze ředitele Pensylvánské státní univerzity, jež se stala středem mediální pozornosti poté, co vyšlo najevo, že vysoce postavený trenér Jerry Sandusky sexuálně zneužíval řadu žáků. Do titulní role obsadil režisér Al Pacina, s nímž se sešel před kamerou už potřetí. „Al byl u projektu o čtyři roky dříve než já, kauza ho zaujala už v době otřesů kolem těchto mladičkých fotbalistů,“ řekl Levinson.

„Když mi o ní vyprávěl a já se zeptal, zda by chtěl případně ve filmu i hrát, kývl. Napsali jsme spolu scénář a výsledek jste teď viděli.“

Připustil, že rád pracuje s oblíbenými herci – kam patří Dustin Hoffman nebo Al Pacino, ale jinak se řídí potřebou scénáře a jednotlivých charakterů, když je nutno, rád objevuje nové tváře. V posledních letech natáčel pro televizní stanice, mj. HBO, záměr to prý ale není. „Je mi jedno, kde můj film diváci uvidí, zda v kině nebo na obrazovce,“ tvrdí filmař. „Podstatné je téma. Kde jsou ochotni investovat do scénáře a realizace, tam točím. Je ale pravda, že třeba série Doktor Smrt nebo zmíněný Paterno, kde v obou shodou okolností hrál Al Pacino, by těžko vznikly ve velkém studiu. V HBO mi dali velkorysý prostor. Jinak ale razím teorii, že klíčový je příběh a kolem něj se vše točí. I výběr producenta.“

Nejistý Robin Williams

Režisér vzpomínal i na herce Robina Williamse, jehož celovečerní portrét z dílny Mariny Zenovich se na festivalu letos promítal. „Nikdy nemůžete předjímat, jaký konec vašeho protagonistu čeká,“ míní Levinson, který s hercem, od jehož sebevraždy uplynou 11. srpna čtyři roky, natočil snímek Dobré ráno, Vietname.

„Robin byl mimořádný člověk. Velmi komediálně nadaný, schopný úžasné improvizace, intuitivní. Ale měl v sobě i určitou nejistotu, to jsem pochopil právě při natáčení Vietnamu. Přesto mi tehdy nesmírně pomohl. Měl dar přirozené komunikace s lidmi, což se projevilo u scény s vietnamskými dětmi, která se pořád nedařila autenticky natočit. Robin si s nimi mimo záběr povídal a smál a já se rozhodl scénu zopakovat, aniž bych přiznal, že kamery už jedou. A vznikl z toho úžasný obraz, jenž ve filmu je. Tohle Robin uměl. Jsem mu za to vděčný.“

Let's block ads! (Why?)

https://www.denik.cz/film/zpravy-jsou-syrove-maso-pro-zver-mini-barry-levinson-20180706.html

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Zprávy jsou syrové maso pro zvěř, míní Barry Levinson"

Post a Comment

Powered by Blogger.