"Chystáme výstavu v Drážďanech, v barokním pavilonu, kde visí pět tereziánských lustrů, my jsme mohli jeden sundat a vyrábíme nový, takovou reminiscenci tereziánského lustru," řekl ČTK v dílně, kde komponenty lustru vznikají, jeden z dvojice designérů Zdeněk Vacek. Lustr bude od 25. srpna součástí výstavy Od prachu ke třpytu v Muzeu uměleckých řemesel v zámku Pillnitz v Drážďanech, slavnostně rozsvícen bude 15. září.
Zatím v industriálních prostorách bývalých pražíren kávy v pražské Libni vznikla dočasná dílna a v ní stojí laboratorně vyhlížející igelitový stan či skleník s desítkou kádí naplněných vodou a kamencovým roztokem. V něm jsou ponořena jednotlivá ramena budoucího lustru a při relativně vysoké teplotě a vlhkosti na nich vyrůstají bílé krystaly.
"Základ konstrukce tvoří součásti stavebnice Merkur, aby se dala pohodlně montovat. Celý lustr je mobilní a nerezový. Aby krystaly na něm mohly růst, potřebují nějaká vlákna, to jsou takové jejich kořínky, tak jsme kovové části omotali bavlnou," popisuje Vacek vznikání lustru.
V kádích v uzavřeném stanu je šest tisíc litrů vody s koncentrátem kamence. Během 14 dnů pomocí vysoušečů, které jsou u kádí a vytahují vodu z ovzduší, čímž se zvyšuje koncentrace roztoků v nádobách, by měly na vláknech vyrůst žádoucí krystaly.
"Dostali jsme cenu za kolekci Virus za řízený růst krystalizace. Není to tak úplně pravda. Tady jsme to 'uvařili', dali to růst a v některých se nic nedělo třeba dva dny, jiné začly růst úplně přehnaně," popisuje žertem práci, která je trochu umělecká a trochu vědecká.
Kamenec je totiž těžký, v každé kádi je ho rozpuštěno asi 100 kilogramů. Sedá na dno a tam, kde je koncentrace vyšší, krystaly rostou víc. Bylo tedy třeba tekutiny v kádích míchat, aby jednotlivá ramena byla porostlá přibližně stejně. Výsledek ale přesto bude trochu překvapením, s tím tvůrci i objednavatel počítají.
Těžký bude i lustr, jedno rameno může mít podle Vacka až 12 kilogramů, celý lustr tak 250 kilogramů; prostory zámku ale s takovou zátěží počítají, stavitelé je museli pro těžké objemné lustry připravovat už v baroku. Na konci každého ramene bude jednoduchá skleněná trubice, která bude svítit. Náklady na vznik lustru jsou podle Vacka v řádech statisíců korun, vzniká na objednávku Státní umělecké sbírky Drážďany.
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-live-kulturni-servis/556373/v-prazske-libni-roste-v-kadich-krystalicky-lustr-studia-zorya.htmlBagikan Berita Ini
0 Response to "V Pražské Libni roste v kádích krystalický lustr studia Zorya"
Post a Comment