Protestovat přišli křesťanští aktivisté, přidaly se ale i další skupiny lidí, od kterých se křesťané distancují – třeba příznivci Strany pro republiku Miroslava Sládka nebo brněnského hnutí Slušní lidé.
Jedna skupina asi deseti protestujících stála přímo před vstupem do Divadla Husa na provázku, kde hosté z Rijeky a Lublaně spornou inscenaci odehrají. Protestující měli žlutou vlajku s rudým nápisem Ježíš, v projevu kritizovali divadelníky i město, které festival Divadelní svět sponzoruje skrze Národní divadlo Brno, svou příspěvkovou organizaci.
Ve střední části náměstí měl stanoviště Sládek, v dolní části si nachystali pódium pro hudební vystoupení křesťanští aktivisté. Jeden z protestujících Jan Rozek vzkázal, že aktivisté vyčerpali všechny způsoby, jak uvedení inscenace zabránit. Marně se obraceli na policii, soudy, státní zastupitelství i politiky, nyní už jim zbývá jen pokojný protest.
„Celým svým počínáním jsem se snažil nabídnout společnosti otázku, zda i křesťané mají práva a je slušné je urážet,“ uvedl Rozek.
„Provinční protesty“
Pedagog brněnské divadelní fakulty a fakulty sociálních studií Jan Motal se naopak domnívá, že humbuk kolem dvou her chorvatského režiséra Olivera Frljiče je zcela neadekvátní. Připomněl, že Frljičovy inscenace už se v Česku dříve hrály, takovou vlnu odporu jako v Brně ale nevyvolaly. Reakci některých Brňanů označil Motal za „vlastně velmi provinční“.
„Bouře ve sklenici vody jménem Brno“ je podle filozofa, režiséra a dramaturga Motala výsledkem shody náhod a kombinací více vlivů. Zmínil předvolební agitaci konzervativní části komunálního politického spektra, aktivitu okrajové komunity křesťanů, média přiživující humbuk, ale také pocit domnělého hrdinství některých brněnských intelektuálů, kteří považují uvedení inscenace za odvážný čin.
Představení je o islamofobii, o strachu z uprchlíků a imigrantů, který se teď projevuje v různých evropských společnostech. „Toho se nebojím, daleko víc se bojím společnosti, která kvůli našemu představení reaguje tímhle způsobem,“ říká umělecký šéf Mladinsko Gledališče Goraj Injac. Protestující hru většinou neviděli, přesto ji kritizovali už déle než měsíc před uvedením.
Motal: Je to povrchní divadlo, ale na festival patří
„Já to za odvahu nepovažuji, Frljiče již před Brnem uvedli v Praze rámci Festivalu Bazaar, rovněž v Divadle pod Palmovkou, pozvali ho na festival do Jihlavy,“ uvedl Motal. Frljičova tvorba je podle něj vědomě a přiznaně provokativní, v řadě zemí silně rezonovala, například v konzervativním Polsku působila skandály.
Divadlo mělo vždycky několik funkcí a jedna z nich byla provokovat, míní člen dramaturgické rady Divadelní svět Brno Miroslav Ondra. Podle něj má divadlo probouzet, kontrolovat hranice a míru toho, co je pro nás ještě tabu.
Podle Motala je Frljičovo drama myšlenkově povrchní divadlo, přesto na festival jako Divadelní svět patří. „Ne proto, že by šlo o umělecky podstatné kusy, ale proto, aby se i regionální divák mohl seznámit s tvorbou autora, jež tak silně rezonuje v zahraničí,“ domnívá se Motal.
Kromě zmiňovaného titulu se v Divadle Husa na provázku před dvěma dny hrála ještě jiná inscenace Olivera Frljiče - Prokletí. Už tehdy divadlo zavedlo preventivní opatření a na představení dohlížela bezpečnostní služba a větší zavazadla museli diváci nechat v šatně.
Přesto se kontroverzní Prokletí v podání polského souboru Teatr Powszechny odehrálo bez problémů. Vidělo ho v Huse na provázku asi 200 lidí, zhlédli také kácení kříže motorovou pilou nebo sochu papeže Jana Pavla II. s penisem a cedulkou „patron pedofilů“.
Do divadla se snažilo během představení dostat asi 20 příznivců hnutí Slušní lidé, prý chtěli diskutovat.
Bagikan Berita Ini
0 Response to "Frljičově hře přišel spílat i republikán Sládek. Podle divadelního experta je to „zbytečný humbuk“"
Post a Comment